Nissan heeft, met de introductie van een nieuw model vorkheftrucks met ultra-lage uitstoot, de nadruk gelegd op milieu, veiligheid en productiviteit.De nieuwe DX ECO-X met verbrandingsmotor is verkrijgbaar in zes modellen met 1,5 tot 3,2 ton hefvermogen, zowel in diesel als LPG. Hefhoogtes gaan tot zeven meter.
Nieuwe motoren, exclusief ontworpen en gebouwd door Nissan voor haar eigen heftrucks, zijn kenmerkend voor de nieuwe DX ECO-X-modellen, zo genoemd vanwege de lage impact op het milieu.

De standaard driewegkatalysator verlaagt de schadelijke uitstoot uit de LPG modellen met meer dan 99 procent terwijl de uitstoot van de dieselversies tevens erg laag zijn. De geautomatiseerde motorbeheersystemen garanderen tevens verbruik van een minimale hoeveelheid brandstof, ongeacht de handeling.
Bestuurders welzijn
Voor het hoogste comfort van de bestuurder, verlaagt een unieke zwevend opgehangen cabine de trillingen in de cabine tot een minimum. Het gehele platform is uitgerust met de meest geavanceerde ergonomie en technologie en is gemonteerd op een uniek vierpunts gepatenteerd schokabsorptiesysteem, om schokken tijdens het rijden en motortrillingen te minimaliseren. De bestuurderscabine geeft ook nog eens een enorm comfortabel “auto-gevoel”.

De armleuning is optioneel voorzien van elektronische, met één vinger bedienbare hendels, gecombineerd met de elektronische voorwaarts-/achterwaartshendel, om het verplaatsen van materiaal eenvoudiger, sneller en comfortabeler te maken.In de nieuwe serie is een auto horizontaal-stelling beschikbaar, om uiterste precisie te garanderen voor het plaatsen van de lading, letterlijk door één druk op de knop.

Het heeft stuurbekrachtiging en een klein stuur, voor minder moeite van slot naar slot, wat de bestuurder minder inspanning kost. Het stuur, dat een claxon en een zichzelf annulerende richtingsaanwijzer heeft, kan ruim versteld worden naar voren, naar achteren en in de hoogte, en beschikt over een geheugenfunctie.
Voor nog meer comfort is de nieuwe DX ECO-X beschikbaar met een in de fabriek gemonteerde cabine, goed voor een ruim zicht. Brede portieren van getint glas en een unieke, gebogen en panoramische voorruit, verminderen felle glans en zorgen voor een onovertroffen zicht in alle richtingen.Veiligheid op elk moment
Nissan heeft het Risk Reduction System toegepast op dit model om maximale veiligheid voor de bestuurder te garanderen. Een van de kenmerken hiervan is de onderhoudsvrije Cushion Stability Control system (CSC), die voor een uitzonderlijke zijwaartse stabiliteit zorgt, voor zowel de heftruck als voor de lading. In tegenstelling tot andere systemen kan het niet worden uit- of overgeschakeld.Een ander veiligheidskenmerk, deeluitmakend van het Risk Reduction System, is het Auto Mastvergrendeling om onbedoelde handelingen te voorkomen. Standaard op alle modellen, vergrendelt het systeem automatisch alle hef- en neigbewegingen wanneer de bestuurder de stoel verlaat. Dit voorkomt onveilige en onbedoelde mast beweging. Een automatische Return-to-Neutral Transmissie functie zorgt er ook voor dat de versnelling van de heftruck naar vrijstand gaat binnen drie seconden nadat de bestuurder de stoel verlaat met de heftruck in zijn versnelling. Wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid geeft een waarschuwing op het LCD-scherm aan dat de heftruck in de vrijstand staat. Als de DX ECO-X in een versnelling is blijven staan, zal de motor niet starten.

Er is tevens een optionele regelaar beschikbaar om de snelheid van het voertuig te beperken, afhankelijk van het vaardigheidsniveau van de bestuurder of handelingseisen.

Onder overige veiligheidskenmerken bevat het een brede en open trede met een antisliplaag, alsmede een handvat voor een makkelijke toegang tot de werkplek van de bestuurder in welk weer dan ook. De vloer is ook voorzien van een antislipmat.

Productiviteit in de lift
Doordat alle bedieningshendels voor richting, heffen en voorzetapparatuur zich aan de rechterkant bevinden, kan de bestuurder van de DX ECO-X de linkerhand ten alle tijden aan het stuur houden. Een met de vinger beweegbare hendel kan de hef en nijgfuncties tegelijkertijd bedienen, zodat de bestuurder tijd en energie bespaard.

Met Nissan’s krachtige motoren, en het hoge vermogen van de hydraulische pompen, behoort de DX ECO-X tot de snelste en meest productieve in zijn soort. Snelheden voor werk op lange stukken tot wel 19 kilometer per uur, en hijssnelheden van maar liefst 700 millimeter per seconde. Het model heeft een laag zwaartepunt voor een betere stabiliteit met zware ladingen of voor werk op ruw terrein.

Optioneel is de 3-delige OPTIVIEW mast met volledig vrije heffing. Hiermee heeft Nissan de twee volledig vrije hefcilinders naar de zijkant verplaatst, zodat het zicht van de bestuurder onbelemmerd is.

Een metalen plaat aan de onderkant van de heftruck beschermt zowel tegen vuil als dat het de aanzuiging onder de heftruck, die er voor zorgt dat het stof van de vloer opwaait, minimaliseert.

Voor een volledige toegang tot de motorcompartiment wordt de motorkap eerst door een uniek mechanisme omhooggetild, waarna het naar achteren wordt geplaatst. Voor extra veiligheid is de motorkap tevens voorzien van een microschakelaar die de motor afzet zodra deze wordt geopend.

ECOnomie voor het leven
Nissan heeft het nieuwe DX ECO-X-model ontworpen voor maximale inzetbaarheid en brandstofefficiëntie en om de onderhoudskosten te minimaliseren. Zo beschikken de LPG-modellen, bijvoorbeeld, over een ECO-schakelaar die het de bestuurder mogelijk maakt de heftruck op standaard-modus in te stellen, of in een nog grotere brandstofbesparende modus – oplopend tot maar liefst 18 procent – en voor nog minder geluid.

Motor- en voertuigfuncties worden constant gecontroleerd door een nieuw ontwikkeld Engine Concentrated Control System (ECCS), ontworpen voor de LPG-modellen, om een snelle opsporing van problemen te bieden, en om ten alle tijden en onder alle omstandigheden de beste heftruckprestaties te bieden. Een speciaal ECCS motor/transmissie bescherming en waarschuwingssysteem zit tevens bij de LPG-modellen inbegrepen, om een nog langere levensduur van de motor te garanderen.

Technici zijn in staat een snelle diagnose te stellen dankzij de in het voertuig aanwezige ingebouwde test module. Dit systeem controleert zichzelf voortdurend en verzorgt een makkelijke opsporing van storingen. In geval van een storing zal er een gecodeerde waarschuwing op het LCD-scherm vers

Contact Kompactor voor meer informatie – 0546 473770

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *