Nieuwe Nissan GX serie, met de bestuurder in het hart en de eigenaar in het achterhoofd

Keuzes voor vervoer van zware ladingen
Het ontwerp van het nieuwe GX Serie heeft een stevige en sterke uitstraling. Het is verkrijgbaar in zowel Nissan TB45 LPG- als TD42 dieselmotoren. De heftruck zal verkrijgbaar worden met een hefvermogen variërend van 3.5 ton tot 5.0 ton, allemaal met een zwaartepunt van de werklast op 600 mm. De 5.0 ton versie heeft een langere wielbasis. De heftruck is ontworpen voor zwaar werk op plekken zoals haven-transport, bouw, recycling- en drankindustrie.

Met de bestuurder in het hart
De GX beschikt over een brede trede voor een makkelijke toegang, en daarnaast is de reeds ruime cabine voorzien van bijzonder veel beenruimte. Een verstelbare verende stoel en het verstelbare stuur maken het voor elke bestuurder mogelijk de ideale zitstand te bepalen. Een optionele “hoge-comfort stoel” biedt een nog groter comfort, zoals de naam al impliceert.
Een standaard hoge hoofdbeschermer biedt de bestuurder voldoende hoofdruimte. Een, optionele, op maat gemaakte RUIMZICHT cabine met een panoramisch zicht aan de voorkant biedt een uitstekend zicht in alle richtingen. In slechte weeromstandigheden bewijst de cabine een aangename werkplek voor de bestuurder te zijn door bestendig te zijn tegen regen, wind en kou.
De pedaal lay-out vindt zijn oorsprong in het ontwerp van onze auto’s, wat voor de bestuurder minder verwarrend is. Tegelijkertijd hebben de richting- en vooruit/achteruithendels ook dezelfde filosofie als die van Nissan’s auto’s.

Het GX Serie biedt tevens optionele VINGERTIP elektrohydraulische bedieningshendels, waardoor handelingen voor rijrichting, claxon en heffingshandelingen eenvoudig worden uitgevoerd, door een enkele druk met de vinger. De bedieningsschakelaars zijn ergonomisch ingebouwd in de armleuning aan de rechterhand en bezorgen een hogere productiviteit en comfort.
Werkzaamheden in veiligheid
Het veiligheidspakket van het GX Serie is ontworpen rondom Nissan’s Risk Reduction system, die wordt toegepast in alle recentelijk geïntroduceerde Nissan vorkheftrucks. Dit bewezen pakket omvat verschillende maatregelen om maximale veiligheid voor de bestuurder te garanderen.

Zo worden bijvoorbeeld onbedoelde bewegingen van de vork en mast voorkomen, wanneer de bestuurder de stoel verlaat. Het mastvergrendelingssysteem voorkomt automatisch dat de vorken naar beneden gaan en het nijgen van de mast. De handrem heeft een slot om onbedoeld vrijgeven te voorkomen.

Verder treedt het stoel-geactiveerde Return-to-Neutral systeem in werking wanneer de bestuurder de stoel verlaat terwijl de heftruck nog in zijn versnelling staat. De voor- en achteruit transmissie relais worden binnen drie seconden uitgeschakeld om het verder rijden van de heftruck te voorkomen.

Nog een voorbeeld van de Nissan bedrijfsgereedheid is een optionele Stuursynchronisatie, die ervoor zorgt dat de stuurknop te allen tijde in dezelfde positie staat bij het recht vooruit of achteruit rijden, met een veiligere, snellere en productievere handeling als resultaat.

Tevens kan de bestuurder met de Auto horizontaal-stelling optioneel de vorken automatisch in horizontale positie brengen door een simpele druk op de knop op de hydraulische bedieningdhendels. Overige veiligheidskenmerken zijn de waarschuwingszoemers voor de handrem en de veiligheidsgordel.
Eenvoudig onderhoud
De erkende Nissan-kwaliteit is alom aanwezig in het stoere design van het GX Serie, wat zich weerspiegeld in het chassis, wielassen, mast en hoofdbeschermer. Ze zijn allemaal ontworpen en vervaardigd om werkzaamheden onder extreem veeleisende omstandigheden aan te kunnen.

De onderhoudskosten worden verlaagd dankzij de in de truck ingebouwde testmodule. Dit diagnostisch systeem is voorzien van ingebouwde zelftest en dialoog functies, waardoor onderhoudstechnici snel storingen kunnen opsporen. Meest opvallend, door deze standaard uitrusting, is de lagere hoeveelheid benodigde arbeidsuren en minimale tijd in de onderhoudsruimte, waardoor de heftruck maximaal inzetbaar wordt.

Voor werkzaamheden op stoffige plaatsen beschikt het GX Serie standaard over een groot luchtfilter, en zijn veel van zijn elektrische units, zoals de Vehicle Control Module (VCM), IP65, tegen stof en water beschermt. Dankzij optionele tiltcilinderhoezen en een lucht-voorfilter zijn werkzaamheden onder stoffige omstandigheden beter uitvoerbaar. Daarnaast zullen deze maatregelen tevens mogelijke onderhoudsactiviteiten verminderen.

Met de eigenaar in het achterhoofd
Net zoals met alle meest recent geïntroduceerde Nissan verbrandingsmotor heftrucks, zijn de motoren van het GX Serie ontworpen om optimaal brandstofverbruik te garanderen in even hoge performancetoepassingen. De ECCS LPG-motor van het GX Serie is standaard uitgerust met een geregelde driewegkatalysator, terwijl andere merken vorkheftrucks dit enkel aanbieden als dure aanvullende optie. Daarnaast worden de uitstootniveaus van de Nissan LPG-motoren tot het absolute minimum gehouden, en voldoen de dieselmotoren aan de huidige Europese 3A-Stadium uitstooteisen.

De LPG modellen beschikken over een ECO-schakelaar die de bestuurder in staat stelt de heftruck op standaardmodus in te stellen, of in een grotere brandstofbesparende modus; ECO. Dankzij de optionele snelheidskeuze schakelaar kan een vooraf ingestelde maximumsnelheid worden geselecteerd, afhankelijk van het vaardigheidsniveau van de bestuurder of van operationele eisen.

Nissan’s Vehicle Control Module (VCM) houdt constant de status van de vorkheftruck in de gaten zoals snelheid en de staat van de motor, en geeft dit aan de bestuurder door via een LCD-scherm. Een 4-cijferig pincode-toegangssysteem voorkomt onbevoegd gebruik van de heftruck en kan worden gecombineerd met voorgeprogrammeerde parameters om de prestatie van de heftruck aan te passen aan de ervaring van de bestuurder of aan de vereisten van de te verplaatsen lading.

De brede spoorbreedte zorgt voor een uitstekende zijwaartse stabiliteit en draagt bij aan het hoge productiviteitspotentieel van de GX Serie. Voor zwaardere inzet kan dit worden uitgebreid door middel van dubbele banden. De werkzaamheden worden nog beter uitgevoerd dankzij de ultramoderne LPG- en dieselmotoren, gecombineerd met een dubbele hydraulische pomp. Hierdoor kan de lading worden geheven, zonder de voet van het gaspedaal te halen.

Contact Kompactor voor meer informatie – 0546 473770

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *